ŻYWIENIE DZIECKA W OKRESIE JESIENNO-ZIMOWYM,WZMACNIANIE ODPORNOŚCI
 Pora jesienno-zimowa to czas, kiedy w sposób szczególny powinniśmy zadbać o dietę dziecka.

Dobrze skomponowany jadłospis pozwoli wzmocnić odporność naszych pociech i uniknąć częstych i długo trwających infeunnamedkcji.

Organizm dziecka w tym okresie potrzebuje przede wszystkim ciepłych i rozgrzewających posiłków i napojów. Ograniczamy do minimum wszelkie produkty wychładzające, takie jak: nabiał, cukier/słodycze, cytrusy, białą mąkę oraz zimne napoje i soki.

Jak wspomóc organizm dziecka w tym okresie:

 

  • zamiast surowych owoców i warzyw podawaj więcej duszonych i gotowanych

  • zamiast cytrusów – krajowe owoce (jabłka, gruszki) – najlepiej podduszone, gotowane, z kompotu

  • zamiast słodyczy – bakalie, owoce świeże i suszone,domowe słodycze bez białego cukru i białej mąki

  • zamiast produktów na białej mące (typu kanapka na śniadanie) – więcej gotowanych zbóż w postaci kasz i płatków zbożowych

  • zamiast soli – więcej przypraw i ziół rozgrzewających: świeży imbir, kardamon, cynamon, goździki, tymianek, koper włoski, bazylia, kurkuma, rozmaryn

  • zamiast nabiału (z wyjątkiem masła i jaj) – więcej produktów na bazie mleka roślinnego, pasty warzywne i zbożowe, ewentualnie nabiał kozi i owczy

  • zamiast sklepowych mrożonek – świeże produkty

  • ciepła woda, kompoty naturalne, soki owocowe i warzywne niedosładzane, rozcieńczane gorącą wodą, herbaty ziołowe (koperkowa, rumiankowa, z lipy, melisa), herbaty owocowe bez sztucznych aromatów (żurawinowa, z dzikiej róży, malinowa), herbatki ziołowo-owocowe (miętowo-jabłkowa, gruszkowo-cynamonowa, melisa z gruszką), herbatki rozgrzewające (cynamonowa, imbirowa, anyżkowa), kawa zbożowa, kakao naturalne

Dla naszej odporności ważna jest termika produktów. Zimą czy jesienią powinniśmy jeść jak najwięcej produktów „ciepłych”, rozgrzewających. Unikajmy nabiału, mleka i jego przetworów, a także cytrusów, białej mąki i cukru. Zastąpmy je zdrowymi zamiennikami a silną potrzebę słodkiego (zupełnie naturalną przy spadku temperatury) zaspokoić możemy samodzielnie przygotowanymi zdrowymi słodyczami. Nie zapominajmy o rozgrzewającej i uodporniającej mocy ziół i przypraw!
Dla naszej odporności niezwykle ważne jest śniadanie – nie bez powodu nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia. Tymczasem często spożywamy je w pośpiechu, nie przykładając wagi do tego, co zawiera. Śniadanie wpomagające odporność powinno być przede wszystkim ciepłe, pełnowartościowe i sycące. Wbrew obiegowym opiniom to właśnie na śniadanie powinniśmy zjeść najwięcej.
Podsumowując: w budowaniu odporności kluczowe znaczenie ma dieta – dieta zdrowa, zrównoważona i naturalna.